سخن

درد؛ بگذار آیینه‏ی من تو باشی.

۱۳۹۴ تیر ۹, سه‌شنبه

«رؤیاهای آتش بس» شاعر افغانستانی در ایتالیا منتشر شد

نویسنده: مهدی زرتشت
منتشر شده در روزنامه "اطلاعات روز"


«رؤیاهای آتش بس» (SOGNI DI TREGUA) مجموعه‏ی شعری از بصیر آهنگ روزنامه نگار و فعال حقوق بشر است که به تازگی در کشور ایتالیا توسط انتشارات گیلگمش به زبان ایتالیایی نشر شده است. این دفتر شعری در فستیوال سه روزه شعر «منتوا» رونمایی شد که در جریان آن، بصیر آهنگ شعرهایش را برای مخاطبان دکلمه کرد.
شعرهای این شاعر تا به حال به زبان های انگلیسی، اسپانوی، سویدی، فرانسوی و هندی ترجمه شده است و سال گذشته، یکی از شعرهای او در فستیوال بین المللی شعر در شهر ساردینیا ایتالیا جایزه ویژه ی منتقدان را دریافت کرد. اخیرا، پانزده تا شعر از آقای آهنگ٬ در مجله شعر (Poetry Journal) هندوستان نیزمنتشر شده است.

از راست به چپ: اندرآ گاربین مدیر جنشواره بین المللی مانتوا٬ بپه کوستا شاعر و نویسنده معروف ایتالیایی٬ بصیر آهنگ
بصیر آهنگ شش سال است در کشور ایتالیا مشغول تحصیل است. او در این مدت توانسته جای پایی برای خود در میان ادبا و شاعران ایتالیایی باز کند. آقای آهنگ اکنون در حلقات مختلف ادبی ایتالیا راه یافته و با شاعران بزرگی چون “بپه کوستا” دوستی خوبی دارد. بپه کوستا تنها شاعر زنده مانده از نسل شاعران شناخته شده ی ایتالیاست. این شاعر معروف ایتالیایی در مقاله ی بصیر آهنگ را امید نسل نو شاعران ایتالیایی زبان دانسته است. موضوعاتی شعری آقای آهنگ بیشتر حقوق بشر٬ مهاجرت و صلح است.
به دنبال نشر مجموعه شعری «رؤیاهای آتش بس» از بصیر آهنگ دعوت شده است تا در فستیوال بین المللی شعر در شهر مدجین کلمبیا شرکت کند.
بصیر آهنگ قرار است: «به تاریخ 10 جولای عازم کشور کلمبیا شود تا در فستیوال بین المللی شعر در شهر مدجین شرکت کند. طبق پروگرام این فستیوال که در وب سایت آن منتشر شده است؛ آقای آهنگ در 5 برنامه ی این فستیوال بزرگ سخنرانی و شعر خوانی خواهد داشت.»
فستیوال مدجینInternational Poetry Festival of Medellín “ یکی از بزرگترین فستیوال های بین المللی شعر در جهان است و تا اکنون صدها جایزه ی بین المللی به این فستیوال تعلق گرفته است. در سال ۲۰۰۶ جایزه نوبل الترناتیف نیز به این فستیوال بین المللی شعر تعلق گرفت.
در طول تاریخ این جشنواره ی ادبی که از آن به عنوان بزرگترین فستیوال شعر جهان نام برده می شود بصیر آهنگ دومین شاعر افغانستانی است که در آن دعوت شده است. این فستیوال در شهر مدجین”Medellin” کلمبیا هر دوسال یکبار برگزار می گردد و به همین دلیل است که شهر مدجین را پایخت شعر دنیا لقب گذاشته اند.
عنوان «رؤیاهای آتش بس» برای هیچ شهروند افغانستانی، بیگانه نیست. در جریان سیزده سال گذشته، درون فضای کوچکی که برای تولید آثار ادبی فراهم شده، در اکثر این فرآورده های ادبی (از شعر تا داستان) به موضوعات و واقعیت امروز جامعه افغانستان پرداخته شده است: صلح، تنفر از جنگ و آتش بس.
به نظر می رسد که ادامه ی خشونت و جنگ و نابسامانی های اجتماعی افغانستان معاصر، بیشتر از همه شاعران، نویسندگان و فرهنگیان جامعه افغانستانی را به درد و اندوه کشانده و وادارشان کرده است تا از ادبیات به عنوان صریح ترین ابزار ممکن به مقصد تبلیغات از صلح و تنفر از جنگ و خشونت، بهره ببرند.

هم اکنون صدها شاعر و نویسنده افغانستانی در غربت و مهاجرت اجباری به سر می برند. به نظر می رسد، افغانستان هنوز هم جایی مناسب و مصاعد برای نویسندگان و فرهنگیان خود نیست. آثار زیادی از سوی نویسندگان و شاعران افغانستان در عالم غربت پدید آمده اند که در غربت مورد تقدیر قرار گرفته اند. گویا «رؤیاهای آتش بس» و تبلیغ از «صلح» و پرهیز از خشونت و جنگ، تنها در خارج از مرزهای افغانستان مورد توجه قرار می گیرد در حالی که دولت افغانستان هنوز هم در راستای تأمین و ایجاد نظام صلح آمیز و متعادل، ناکام است.

۱ نظر: