سخن

درد؛ بگذار آیینه‏ی من تو باشی.

۱۳۹۳ مهر ۲, چهارشنبه

شمارش معکوس انتخابات؛ آیا انتظار به پایان می رسد؟

مهدی زرتشت، روزنامه نگار در کابل

پس از ماه ها انتظار، سر انجام شام جمعه سایت رسمی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که در یک نشست دو طرفه میان تیم انتخاباتی داکتر اشرف غنی احمدزی و دکتر عبدالله عبدالله، هردو نامزد به توافق دست یافتند.
در این اعلامیه آمده است که  این توافقنامه نهایی شده و فردا از سوی دو طرف، امضاء خواهد شد.
به گزارش روزنامه 8صبح، اکنون «تمام اختلافات برای ایجاد حکومت وحد ملی حل شده است و دو تیم انتخاباتی موافقتنامه را امروز امضا کنند
بر اساس اطلاعات حاصل شده، جزئیات توافقات دو نامزد ریاست جمهوری از این قرار است:
کابینه و شورای وزیران از هم جدا شده است. به این ترتیب، داکتر اشرف غنی احمدزی به عنوان رئیس جمهور در راس کابینه قرار خواهد گرفت. عبدالله عبدالله در راس شورای وزیران قرار خواهد گرفت. جلسه شورای وزیران هفته یکبار برگزار خواهد شد و جلسه کابینه ماه یکبار برگزار خواهد شد. معاونین داکتر عبدالله عضو شورای امنیت ملی خواهد بود. در واقع قدرت بطور مساویانه (50-50) تقسیم می شود.
توافق سیاسی در حالی حاصل می شود که پس از برگزاری دومین دور از انتخابات ریاست جمهوری، دو نامزد همدیگر را متهم به تقلب کردند و این اختلافات، بیش از حد طول کشید. اعلام نتایج انتخابات، چندین بار به تعویق افتاد. جان کری وزیر خارجه آمریکا، برای حل بن بست انتخاباتی، چند بار به کابل سفر کرد اما این سفرها و مذاکرات، هیچ نتیجه مشخصی نداشت.
امیدها و ترس ها
چنین معلوم می شود که پروژه دموکراسی در افغانستان شکست خورده است. انتخابات امسال به خوبی نشان داد که دموکراسی در این کشور شکست خورده است. انتخابات برگزار شد و مردم در هردو دور انتخابات ریاست جمهوری، با امیدها و آرزوهای زیادی رأی دادند. اما پس از آنکه اعلام شد در انتخابات تقلب صورت گرفته است، جنجال های انتخاباتی میان دو تیم اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله شروع شد. هر دو تیم، یکدیگر را به تقلب متهم کردند در این میان، چیزی که به هدر رفت، امید و آرزوی مردم افغانستان بود.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به بازرسی آراء شروع کرد. طبق آخرین گزارش، در آخرین مرحله باز شماری، به تعداد 800 هزار صندوق رأی، باطل اعلام شده است. بهرحال طولانی شدن نتایج انتخابات، مردم افغانستان را بیش از حد خسته کرده است. روز جمعه وقتی اعلام شد که دو تیم انتخاباتی برای تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق رسیده است و نتایج انتخابات طی یک روز آینده معلوم می شود، همه ی مردم خوشحال بودند.

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که دی روز (شنبه) توافق نهایی امضاء می شود و یک روز پس از آن، نتائج انتخابات اعلام می گردد. این اعلامیه، گرچه مثل یک شوخی بی مزه است؛ اما مردم تا همین لحظه بی صبرانه منتظر اند تا هرچه زودتر، به این بن بست، پایان داده شود. اما بر خلاف انتظار، دی روز دوباره اعلامیه ای صادر شد که در آن نوشته شده توافق نامه میان دو نامزد ریاست جمهوری، فردا (یعنی امروز) امضاء می شود. با این حال، ترس مردم این است که اختلافات بار دیگر شروع شود. این در حالی است که در سایت های خبری و فیس بوک، دی روز خبرهایی نشر شد که گفته می شد، توافق دوباره خراب شده است. به دنبال آن، سایت ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که توافق نهایی شده و بهم نخورده است.
هزینه سنگین جنجال های انتخاباتی
بدون شک، این انتخابات، طولانی ترین انتخابات افغانستان بود. مردم افغانستان ماه ها انتظار کشیده است. سردرگمی های ناشی از این انتخابات، کار و اشتغال مردم را متوقف کرده است. اقتصاد خانواده ها و مردم در حال سقوط است. به تعداد بیکاران افزوده شده است.
چندی پیش وزارت مالیه افغانستان اعلام کرد که افغانستان به دلیل تأخیر در اعلام نتایج انتخابات، «پنج میلیارد دلار» زیان دیده است. به گفته این وزارت، «پس از بروز جنجال های انتخاباتی، 6 میلیارد دلار از ثروت های شخصی، از این کشور خارج شده و درامد دولت نسبت به سال قبل، 25 درصد کاهش یافته است
وزارت دارایی همچنین گفته بود که اگر نتیجه انتخابات بیش از این طول بکشد، وزارت دارایی قادر به پرداخت معاش کارکنان دولت نیست.
بدتر از همه، طولانی شدن نتایج انتخابات، به طالبان و گروه های مسلح دیگر، فرصت داد تا بیش از پیش در سرتاسر کشور، حملات خود را گسترش دهند.

در طول فاصله دو دور انتخابات، بسیاری از مناطق افغانستان، امنیت و آرامش خود را از دست داده و طالبان بر شماری از مناطق حکومت می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر