سخن

درد؛ بگذار آیینه‏ی من تو باشی.

۱۳۹۳ دی ۶, شنبه

نظم جهانی از مسیر درستش خارج شده است

(متن بیانیه‌ی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه همزمان با آغاز سال نو میلادی)
 منبع: سایت رسمی وزارت خارجه‌ی روسیه (МИД РФ)
 برگردان: مهدی زرتشت
منتشر شده در روزنامه اطلاعات روز


خانم‌ها و آقایان!
دوستان گرامی!
طبق تقویم مسلمانان، سال نو فرارسیده است. این روزها ما با سنت‌های خوش‌آیند، با سفیران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، مقام‌های ارشد فدراسیون روسیه، نمایندگان کنفدراسیون دینی و سازمان‌های اجتماعی و علمی، بازدید‌های زیادی داریم. قلباً حضور همه‌ی شما را خوش‌آمد می‌گویم.
رییس جمهور ولادیمیر پوتین در یک نشست بین‌المللی در سالن کنفرانس «والدای» در سوچی، طی سخنرانی خود تحلیل مفصل و صریحی از وضعیت بین‌المللی ارائه داد‌. او اشاره کرد که آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، نشانه‌ی آشکارِ تغییر در نظم جهانی است که با تناقضات غیر‌قابل جمع و افزایش خطرات، همراه است. سیستم امنیت جهانی و منطقه‌ای ضعیف، تکه تکه و از مسیر درست خود خارج شده است. این امر را می‌توانیم در شرق میانه و شمال آفریقا به‌وضوع ببینم. بی‌ثباتی گسترده در منطقه مملو از ترکیبات مختلف در حال انفجار است که به عنوان یک کل، می‌تواند پیامدهای منفی بی‌شماری بر وضعیت بین‌المللی داشته باشد. رشد سریع تهدیدها از سوی نیروهای افراطی و تروریستی نظیر «دولت اسلامی داعش» یک چالش و یک خطر مستقیم برای جامعه‌ی بین‌المللی و در وهله‌ی اول، خطر مستقیم برای ما و شریکان ما در سازمان همکاری‌های اسلامی است.
روسیه در راستای تحکیم همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با تهدید مشترکی که داریم، تلاش‌های فراوانی کرده است. ما با رویکرد سازگار و از جمله از طریق عرضه‌ی تجهیزات نظامی و اسلحه به کشورهای عراق، سوریه، مصر، اردن و سایر کشورهای مواجه با تروریسم و افراط‌گرایان، در مقابل تهدیدها ایستاده‌ایم.
ما به این امر تأکید می‌ورزیم که مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی باید بر مبنای قوانین بین‌المللی و تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل‌ صورت گیرد. انجام حملات هوایی به‌طور یک‌جانبه بر مواضع داعش در خاک سوریه و آن‌هم بدون رضایت دولت سوریه، خلاف اصول است.
برای اطمینان بیش‌تر از موفقیت در امر مبارزه با تروریسم، نه تنها به تهدید گروه‌های جنگ‌طلب و تروریست، بلکه به علل و ریشه‌های این پدیده‌های تهدید‌آمیز نیز توجه شود و مسایل آن‌ها در اولویت کامل قرار داده شود. رفع تضادها و تعمیق گفت‌وگوها و همکاری‌ها، تنها می‌تواند در راستای تلاش‌های مشترک جامعه‌ی بین‌المللی ممد واقع شود؛ در حالی که احترام به حقوق مردم و داشته‌های فرهنگی، مذهبی و هویت تمدنی آن‌ها نیز نباید نادیده گرفته شود. تجزیه و تحلیل جامع و بی‌طرفانه از مشکلات طاعونی منطقه‌ای و از جمله درگیری میان اعراب و اسراییل‌ نیز جزو مهمی از مسایل ماست. روسیه بر اتخاذ چنین روشی تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل‌ تأکید می‌کند و این روش را تاکنون پیش‌نهاد کرده است. ما امیدواریم که روی دست گرفتن این ابتکار عمل، با پاسخ مثبت مواجه شود.
فرض ما بر این است که هیچ تضادی چه در سوریه، عراق، یمن و سواحل بزرگ صحرای بزرگ آفریقا راه‌حل نظامی ندارد. تنها یک گفت‌وگوی ملی با مشارکت همه‌ی گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی در راستای ثبات‌مند‌سازی و حل پیش‌نیازها برای توسعه‌ی وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشورهای درگیر جنگ، می‌تواند مؤثر باشد. روسیه آماده و پیش‌قدم است به هدف جست‌وجوی راه‌حل مؤثر در مقابل بحران‌های موجود دو‌جانبه و چند‌جانبه، کمک‌هایش را ادامه دهد.
مشارکت با شریکان «پنج+یک» با همکاران ایرانی، می‌تواند ما را به حل‌و‌فصل قناعت‌بخش در حل منازعات بر سر برنامه‌ی هسته‌ای ایران و جست‌وجوی راهکارهای مصالحه‌آمیز‌ کمک کند.
ما امیدواریم که با تشکیل دولت وحدت ملی، جمهوری اسلامی افغانستان بتواند با همکاری و تلاش‌ها- چه از سوی خود و از طریق ما- ثبات را به این کشور برگرداند و از این طریق ثبات افغانستان به عنوان یک کل، تهدیدهای گسترش تروریسم، مواد مخدر و ناامنی‌های دیگر را خنثا نماید. روسیه بر مبنای اصل برابری و همکاری‌های متقابل، تلاش‌های خود را به هدف گسترش روابط با تمام دولت‌ها آغاز کرده است. احترام به تمام همکاران و شریکان سیاسی، افزایش اعتماد متقابل به هدف تشکیل یک نظم نو جهانی، از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه‌اند.
اتخاذ چنین رویکردی، زمینه را برای توسعه‌ی گفت‌وگو میان روسیه و سازمان همکاری‌های اسلامی‌ هموار می‌کند. در سال جاری ما دوبار- از جمله در چارچوب سفرم به جده- با ایاد ابن امین مدنی، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی ملاقات داشتم. رایزنی‌های سیاسی میان وزارت امور خارجه‌ی فدراسیون روسیه و دبیرخانه‌ی سازمان همکاری اسلامی، با موفقیت انجام شدند. موافقت‌های ما امکان همکاری‌های بیش‌تر ما را از جمله در خصوص هماهنگی در سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، بیش‌تر می‌کند.
نزدیکی بیش‌تر در زمینه‌ی حل مسایل اساسی و از جمله همکاری‌های بیش‌تر در زمینه‌ی حقوق بشر، مورد استقبال ماست. می‌خواهم خاطر‌نشان سازم که روسیه توجه ویژه‌ای به حقوق و آزادی شهروندان خود دارد و ما از فرهنگ ملی و سنت‌های مردمی خود، از جمله تاتارهای کریمه، پشتیبانی می‌کنیم. فرمان رییس جمهور فدراسیون روسیه برای توان‌بخشی تاتارهای کریمه و هم‌چنین تضمین اصل برابری در قانون به سه زبان، از جمله زبان تاتاری، همه بخشی از کارهای دولت ماست. برای توسعه‌ی کریمه و سواستپول تا سال 2020 به مبلغ تقریبی 700 میلیارد روبل‌ اختصاص داده شده است. این اقدام به هدف تأمین زندگی مرفه مردم و ایجاد شرایط مناسب برای توسعه‌ی کشور ما روی دست گرفته شده است.
تعامل میان روسیه و کشورهای اسلامی، چندوجهی است. با گذشت هر سال، اعتبار سالانه‌ی نشست‌های اقتصادی بین‌المللی میان روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در کازان، افزایش می‌یابد. در آینده‌ی نزدیک، نشست استراتژیک «روسیه-جهان اسلام» برگزار خواهد شد. همکاری‌های همه‌جانبه، به تقویت روابط دوستانه‌ی ما منجر خواهد شد و همین‌طور، سهم ما را برای حل مشکلات کلیدی بین‌المللی‌ افزایش خواهد داد.
از صمیم قلب سال نو شما را تبریک می‌گویم! سلامتی، شادمانی و همه‌ی خوبی‌ها را برای شما و نزدیکان‌تان آرزو می‌کنم.

***
لینک دائمی: http://mid.ru/brp_4.nsf/0/831A142FBB0A94C1C3257D8000554A2B

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر